Aanschaffen van een gehoorapparaat

Aanschaffen van een gehoorapparaat

7 juli 2020 Uit Door Redactie

Ik hikte er al een hele lange tijd tegenaan, maar vorig jaar ben ik dan eindelijk overstag gegaan. Het koste wel wat gezeur en overhaal kracht van mijn kinderen, maar het is ze gelukt. Mijn gehoor ging namelijk al jaren langzaam achteruit. Dus het werd de hoogste tijd voor een gehoorapparaat. Mijn oudste zoon had met mijn toestemming een afspraak gemaakt. Hij had ervoor gezorgd dat de audicien bij mij thuis zou komen. Dit vond ik een heel fijn gevoel, het leek me extra spannend om naar een nieuwe omgeving te gaan en dan ook nog mijn gehoortest te laten doen. Ik vond het dus ideaal dat deze audicien gewoon in mijn eigen omgeving de gehoortest kwam afnemen. 

Beste optie voor mij

Zoals we al dachten had ik inderdaad een gehoorapparaat nodig. Nadat de audicien de test had uitgevoerd vertelde hij aan mij wat de opties zouden zijn. Het bleek dat er veel opties waren, hier was ik even door overspoeld. Gelukkig luisterde de audicien goed naar mijn wensen en vertelde hij mij dat een gehoorapparaat in het oor de beste oplossing voor mij zou zijn. Dit is een hoortoestel die in het oor gedragen wordt. Deze toestellen hebben de versterker, batterij en microfoon allemaal in dezelfde behuizing zitten. Hierdoor is het een erg compact apparaatje. Het hoortoestel wordt in de gehoorgang geplaatst, waardoor deze dicht bij het trommelvlies zit. Ik heb mij laten vertellen dat het geluid hierdoor helderder en duidelijker is. Dit vond ik allemaal heel fijn klinken. Later heb ik geleerd dat de afkorting voor deze gehoorapparaten in het oor ook wel IHO heten, wat staat voor in het oor.  

Goede service

Die dag heb ik dus veel nieuwe dingen geleerd. De audicien ging het gehoorapparaat voor mij bestellen. Een week later was hij al in huis, wat een service. Ik vond het fantastisch om mijn omgeving weer beter te kunnen horen. Ik genoot de eerste weken heel veel van alle geluiden. Het was nog wel een beetje wennen aan alle functies die dit nieuwe gehoorapparaatje allemaal had. Er was namelijk na een aantal weken al een software update mogelijk, hier snapte ik zelf niet zoveel van dus mijn oudste zoon kwam mij gelukkig helpen. Ook had de audicien gezegd dat ik altijd bij hun een afspraak kon maken mocht dat nodig zijn. Dit gaf mij een vertrouwd gevoel, ik ben zelf namelijk niet zo heel goed met die techniek van tegenwoordig. Maar ik geniet er heel erg van wat het mij tot nu toe heeft gebracht!